‘s Nachts over de snelweg: hoe windturbineonderdelen vervoerd worden

In het holst van de nacht glijdt een imposant transport over de A2. Gigantische windturbinebladen, tientallen meters lang, worden met uiterste precisie vervoerd richting hun eindbestemming: Burgerwindpark A2 Lage Rooijen. Het lijkt een scène uit een film, maar het is een zorgvuldig gecoördineerde logistieke operatie waar tijd, veiligheid en vakmanschap samenkomen. 
 
Bijzondere nachtelijke transporten 
Vervoerder Van der Vlist is verantwoordelijk voor het speciaal transport van de turbineonderdelen van Burgerwindpark A2 Lage Rooijen. Dit gebeurt in samenwerking met van Doorn Buitenruimte en Rijkswaterstaat die het verkeer op de A2 stil leggen en het konvooi veilig over de snelweg begeleiden. De grote componenten worden ‘s nachts vervoerd om verkeershinder tot een minimum te beperken.  

De bladen, elk 72 meter lang, worden vanuit Moerdijk over de snelweg naar de bouwplaats gebracht. De bladen verlaten de snelweg via een speciaal aangelegde afrit die exclusief voor dit project is gerealiseerd. De torendelen, variërend in lengte van 16 tot 35 meter zijn in diameter dusdanig groot dat deze niet onder alle snelwegviaducten door kunnen. Deze zijn per binnenvaartschip vervoerd tot een loskade in Andel, vanwaar ze over N-wegen vervoerd zijn tot aan afrit Hedel vanaf de A2. Vanaf hier zijn de torendelen tegen de rijrichting in over de A2 vervoerd tot aan dezelfde tijdelijke afrit als waar de bladen ook gebruik van hebben gemaakt. 

De timing is cruciaal: de chauffeurs krijgen per transportmoment maximaal 15 minuten de tijd om hun vracht af te leveren. In die korte tijdspanne moet alles kloppen. Per uur wordt maximaal één tijdvak vrijgegeven voor het transport om de verkeersveiligheid en doorstroming te waarborgen. 
 
Overdag: nauwkeurige plaatsing bij de turbines 
Na een nacht van concentratie en precisie slapen de chauffeurs overdag uit. Zodra zij er weer klaar voor zijn, worden de turbinebladen zorgvuldig op de juiste plek gelegd bij de drie toekomstige windturbines van het park. Elk onderdeel wordt bij de juiste turbine gezet, klaar voor montage op een later moment. Het vereist teamwork, planning en ruimtelijk inzicht om deze gigantische onderdelen in een relatief compact bouwterrein in goede banen te leiden. 
 
Verschillende onderdelen, afzonderlijke transporten 
Een windturbine bestaat uit meerdere grote onderdelen, die allemaal afzonderlijk worden aangevoerd: 

  • De torendelen: de stalen mast van de turbine bestaat uit vijf segmenten. Deze komen per stuk met speciale trailers op locatie aan. 

  • De nacelle: dit is het “machinehuis” bovenop de windturbine. Hierin bevindt zich de tandwielkast, de generator en de nodige regeltechniek.  

  • De hub: het middelpunt waarmee de drie bladen verbonden worden met de rest van de windturbine wordt los vervoerd. 

  • De bladen: drie per turbine, elk afzonderlijk vervoerd vanwege hun lengte. 

  • De interne elektrische componenten: zoals transformatoren en bekabeling, die in kleinere vrachtwagens worden aangeleverd.
     

Een staaltje van logistiek vakmanschap
Het transport van windturbineonderdelen is een precisiewerk waarbij veiligheid, efficiëntie en communicatie centraal staan. Niet alleen tijdens het veroeren maar ook in de voorbereiding zit veel logistieke kennis van professionals. Het unieke aan dit project is de gecreeërde afrit van de A2 naar de bouwplaats, deze is speciaal aangelegd voor dit project. 
 
Benieuwd naar de verdere stappen in de bouw? Volg de werkzaamheden op deze website of kom langs tijdens de open dag op 6 september. Daar nemen we je mee op windsafari langs de turbineonderdelen.


Deel op: